Engvang – Den Grønne Skole åbner til august

Skrevet 25. februar 2024

Engvang- Den Grønne Skole – er en grøn byskole med fokus på elevernes trivsel og læring
Af Karsten Sabransky – Bestyrelsesformand Engvang Skolen.

Det er med stor glæde, at jeg nu kan annoncere, at skole- og dagbehandlingstilbuddet Engvang – Den Grønne Skole i Holbæk åbner.

Der er netop indgået undervisningsoverenskomst med Holbæk Kommune, og vi er derfor parate til at indskrive elever med skolestart den 11. august. Tak til Holbæk Kommune for hurtig og kompetent sagsbehandling.

Hvorfor nu et behandlingstilbud?
Jeg er selv oprindeligt uddannet pædagog og har både arbejdet ”på gulvet” og som institutionsleder, inden jeg blev selvstændig. Fælles for mine nuværende virksomheder er at skabe ordentlige arbejdsforhold, grøn bæredygtighed og kvalitet i arbejdet.

Jeg har gennem mange år, som plejefamilie, oplevet stor forskellighed i kvaliteten af de specialskoletilbud, som mine plejebørn er blevet tilbudt. Især i forhold til undervisningen.

Heldigvis har der været gode tilbud, men her stod jeg tilbage med en oplevelse af, at det, der lykkedes, skete på grund af enkelte personers passion og dygtighed.

I offentligheden er der gennem de seneste år blevet afdækket utallige historier om tilbud til landets mest sårbare børn og unge, som har været af skrækkelig ringe kvalitet, ligesom der er blevet sat spørgsmålstegn ved ejernes udtræk af overskud, salg til udenlandske kapitalfonde osv.

Tanken om, at disse vigtige samfundsopgaver må og skal løftes på en rimelig måde voksede, og er nu blevet virkeliggjort i mit engagement i Engskovskolen.

Jeg ønsker at være medskabende af et tilbud, hvor pengene går til elevernes udvikling, da det er med til at skabe arbejdsglæde og samfundsmæssig social og økonomisk bæredygtighed.