Caya – virkelighedens Pippi Langstrømpe.

Skrevet 23. august 2024

Der er heldigvis mange gode historier at fortælle fra Engvang – Den Grønne Skole. Fortællingen om 15-årige Caya fra afgangsklassen er en af dem.

Hun har efter en tumultarisk start på livet endelig fået mod på at gå i skole og har sat sig det mål, at hun vil begynde på gymnasiet i Vordingborg næste skoleår.

Caya fortæller, at hun blev tvangsfjernet som 4-årig og blev anbragt hos en plejefamilie.

Fra en tidlig alder har hun følt sig ekskluderet, og skolen blev valgt fra.

Konflikterne i hjemmet og med omgivelserne blev voldsommere og voldsommere og på et tidspunkt blev Caya anbragt på opholdsstedet Hikayahuset.

Anbringelsen blev iværksat for at passe på relationen til plejefamilien, som var sat under pres, fordi Caya var røget i et misbrug af alkohol og hash.

Cayas forhold til plejefamilien blev reddet, og på Hikayahuset, fortæller hun, blev hun mødt af et personale, der mødte hende i øjenhøjde, og, vigtigst af alt, udviste reel omsorg.

I dag har Caya været stoffri i 5 måneder.

Hun forklarer, at de 500 kr., som hun modtager som en form for belønning, er motiverende i forhold til at holde sig fra alkohol og hash.

Derudover nævner hun, at hun i Hikayahuset føler sig hørt, set og holdt af:

– Det er et hjem, og vi har et vanvittigt godt fællesskab både blandt os unge og sammen med de voksne.

Fra det øjeblik Caya i april 2024 startede på Engvang – Den Grønne Skole følte hun sig hjemme:

– Før jeg begyndte på Engvang, gik jeg på en anden skole, hvor jeg ikke følte mig mødt i øjenhøjde.

Det gør jeg til gengæld på Engvang, hvor jeg har gode lærere og god adgang til hjælp, da klasserne er små, og vi har frihed under ansvar. Jeg kan komme i skole og være træt eller mindre oplagt til undervisning, uden at lærerne optrapper en konflikt. Det er jeg glad for.

Caya fortæller stolt, at hun uden særlig meget forudgående undervisning i Håndværk og Design gik op og scorede et rent 12-tal med en glasskæremaskine, som hun selv havde konstrueret.

I dag har Caya store ambitioner med sin skolegang. Hun stræber målrettet efter at få en afgangseksamen i fuld fagrække, som kan give hende adgang til Vordingborg Gymnasium næste år:

– På Engvang tror de på mig, og når de tror på mig, hjælper det mig til at tro på mig selv.

Som en af hendes lærere fortæller:

– Når vi beder vores elever om at gå ud for trække lidt frisk luft, bliver Caya ofte siddende, fordi hun ønsker at færdiggøre sin opgave.

Vi kender alle historierne om Pippi. Hun er fiktion, men Caya er the real deal: Virkelighedens Pippi Langstrømpe.

En sej og ambitiøs tøs, som vi ønsker at støtte hele vejen, som vi gør med alle vores elever.