Nyheder

Engvangs nyhedsarkiv

Udgivet 26. april 2024

d. 24/4 og 25/4 fik vi besøg af Kenneth fra ZBC (slagteriskolen) og han havde taget en halv gris med som vi arbejdede med. Onsdag skar vi den op og torsdag fik vi lavet den om til urimelige mængder af mad. Alle skolens elever var ovre og kikke på grisen og rigtig mange var med til at få skåret og lavet mad. Vi blev meget mætte alle sammen.

Vi brugte virkelig mange gode og flotte råvarer og masser af krydderier. Mange børn arbejdede hårdt med madlavningen bl.a. to piger som fik lavet tre forskellige pastasalater: En med skinke, en med kalkun og en vegetarisk.

Udgivet 1. marts 2024

Efter vedholdende og intense forespørgsler fra vores kommunale samarbejdspartnere udvider vi vores dagbehandlingsskoles målgruppe til fremadrettet at inkludere indskolingselever.

Vi er så beæret over den tillid, vi bliver vist. Tænk sig at omgivelserne ser vores potentiale, ambitioner og kvalitet, inden vi selv gør det, TAK!

Godkendelsen til indskolingselever gælder fra den 1.12.2023, hvor vi også får fornøjelsen af at byde velkommen til den første lille purk på 7 år 😊

Udover det enorme og lettere angstprovokerende skridt med etablering af indskoling, så er vi også i gang med at stable en klub op for unge, der mangler fodfæste på arbejds- og uddannelsesmarkedet. Vi tror på, at vi kan hjælpe Holbæk Kommune med, at endnu flere af kommunens unge oplever større livsmestring og inklusion.

Ps. vi mangler stadig en lærer med linjefag i dansk og engelsk. Trænger du til luftforandring eller kender du en, som gør det, så tilbyder vi en af landets mest dynamiske, ambitiøse og hierarkiflade arbejdspladser. GIV LYD ELLER DEL GERNE BUDSKABET! 🙏

P.p.s. vi forkæles af elevernes kundskaber i Håndværk og design. Tak Alfrida 😊

Udgivet 1. marts 2024

Lige da vi startede, for to et halvt år siden var TV Vestsjælland ude for at interviewe os. For nyligt var de her igen – Temmelig forbløffet over vores vækst. klik på linket for at se interviewet.

Se tv-indslaget på youtube her

Udgivet 29. februar 2024

Årets første elevrådsmøde på Engvang – Den Grønne Skole var en succes!

Elevrådsmødet i mandags gik rigtig godt, og der var en særlig hjertevarm overraskelse. En af vores elever, som oprindeligt havde tilmeldt sig som suppleant, var før mødet tøvende, manglede energi og kunne ikke se meningen i hans deltagelse. Men noget magisk skete under mødet!
Efter at have deltaget aktivt i diskussionerne og samarbejdet med vores fantastiske elevrådsrepræsentanter, besluttede han at tage skridtet og melde sig som fast repræsentant! Han brænder nu for at bidrage med sine gode ideer og tanker til fællesskabet.

Men han var ikke den eneste med fantastiske ideer! Vores 8 andre medlemmer havde også en masse spændende forslag til, hvordan vi kan gøre vores skolemiljø endnu bedre. Alle har fået lektier for til næste møde for at udforske og forberede deres ideer.

Én idé, der blev fremhævet, var ønsket om at få skolen til at købe vandflasker med vores eget logo på, som eleverne frit kan tage af. Dette undersøger eleverne nu muligheden for. (Husk! eksporteret vand fra Frankrig er NO GO! tænk på miljøet)

En anden spændende idé var at få specialdesignede T-shirts eller hoodies med Engvang – Den Grønne Skoles logo på. Vi planlægger at tage skridtet og bestille disse i næste måned.

Vi er utroligt stolte af elevrådets dedikation og ser frem til at se, hvordan disse ideer vil forme vores skoleoplevelse. Sammen kan vi gøre en forskel og skabe positive forandringer!

Lad os fortsætte med at dele og pleje vores idéer og arbejde sammen mod et endnu bedre Engvang – Den Grønne Skole. 💪🏫🤝

Vi glæder os allerede til næste elevrådsmøde som er d. 30-10-2023 🕺 🤟

Udgivet 28. februar 2024

Ved ansættelsessamtaler på Engvang – Den Grønne Skole betones det kraftigt, at vi anser behandling og undervisning som hinandens forudsætninger.

Engvang – Den Grønne Skole er baseret på troen om bæredygtighed. Derfor er det vores drøm, at flere af landets mest udsatte unge langt tidligere mødes af kvalificerede indsatser, da det vil skabe et mere retfærdigt, harmonisk og bæredygtigt samfund med mindre menneskeligt ressourcespild.

Vi kan og bør skabe bedre uddannelses- og livsmuligheder for de stigmatiserede unge gennem målrettede og specialiserede indsatser.

Diagnoser og negativ social arv er ikke lig lav intelligens eller manglende vilje, men udvikling sker kun, hvis eleven mødes med specialviden og ambitioner.

Positive forventninger, kombineret med benhårdt tværfagligt samarbejde, bærer frugt. Således er vores resultater igen i år tæt på det gennemsnitlige for normalområdet.

Således bestod 100 % af vores elever af vores 8. klasses elever det praktiske/musiske fag
97,5 % af prøverne i dansk, matematik og engelsk blev aflagt
75 % aflagde prøver i fuld fagrække
75 % af eleverne klarede de faglige optagelseskrav til almene ungdomsuddannelser

Lad os hæve ambitionerne det fortjener vi alle!

Af Jesper Rasmussen, skoleleder Engvang – Den Grønne Skole

Udgivet 27. februar 2024

Med eleverne Mikkel Runefelt og Yasmin Jensen som forrygende værter og fortællere havde vi i dag på Engvang – Den Grønne Skole besøg af Holbæks allestedsnærværende borgmester Christina Krzyrosiak Hansen, Bjørn Schülein, erhvervskonsulent i Holbæk Kommune, 3 borgmesterpraktikanter. Gæstene kom, som vi sad sammen med vores elskede samarbejdspartner Simon Vainio, der er afdelingsleder på Opholdsstedet Suhrs, og som valgte at være med i samtalen.

1 time med højt humør og snakke, der bragte os vidt omkring emner, som blandt andet berørte nødvendigheden af særlig støtte til udsatte unge; ungdommens forventnings- og prøvepres og vigtigheden af at passe på sig selv – også i lederstillinger.

Samtalen kom også ind på samarbejdet mellem kommune og det private, herunder nødvendigheden af hurtig sagsbehandling; socialt sindelag gennem deltagelse i frivillige projekter med samfundsgavnlig nytteværdi. Tak til alle vores relevante og kompetente gæster, som villigt svarede på vores utallige spørgsmål, og som selv havde ganske mange relevante spørgsmål den anden vej.

En særlig tak til Mikkel og Yasmin, som med stor nervøsitet, men med fortællerlyst og overblik delte deres tankevækkende historier og tanker om støtte, skole og opholdssteder. En særlig tak til Christina, hvis nærvær og engagement er outstanding, og som vi tager på ordet om et snarligt gensyn!

Udgivet 26. februar 2024

Et frirum og en anden tilgang til skole, læring og dannelse 

På Engvang – Den Grønne Skole har vi hele tiden gang i praktiske projekter, der får lov til at udvikle sig stille og roligt. Det gør det muligt at inddrage eleverne løbende ud fra den enkeltes behov og aktuelle situation.  

For nogle elever kan det i perioder være svært at indgå i undervisningen. Da kan et sceneskift og muligheden for at være med til praktiske opgaver være en god løsning, ligesom det retter fokus på andre af elevens færdigheder.  

For andre er udsigten til at komme med ud den berømte gulerod, der motiverer til at få arbejdet godt i klassen.  

Tiden sammen om det fælles tredje giver righoldige muligheder for “de gode snakke” og samvær.  

Leg og idérigdom 

Sammen med Brian er der rig mulighed for, at elevernes egne ideer og nysgerrighed i forhold til materialer, værktøjskendskab og skabertrang bliver imødekommet.  

Eleverne får lov til at save, skrue og forsøge sig med egne konstruktioner, eller de er med til at skabe nyt til skolen, så som at forbedre de fælles rammer, bygge borde og bålskur.  

Når eleverne er med til praktiske opgaver, er der altid opmærksomhed på, hvilke faglige, sociale og personlige færdigheder og læringsmål, der er i fokus.  Nogle gange er det oplagt at præsentere den praktiske opgave f.eks. som en del af matematik. I andre situationer går det først op for eleverne, at det, de har været med til, også har givet dem skolefaglig viden, fordi deres motivation i første omgang lå i at “lave noget andet”. 

Stolthed og fællesskaber  

Ofte er elever fra skolens forskellige klasser ude og lave praktiske opgaver på samme tid. For de yngre elever betyder det at være sammen med de ældre, at enhver tanke om, at de er sat uden for klassen eller er forkerte, udviskes – det er ok og lidt sejt. De ældre elever lærer til gengæld at udvise omsorg, empati og rummelighed.   

Det er altid en fryd at opleve, når skaberglæden tager fat i eleverne. Det fører til stolthed og lyst til at fortælle. Som bier søger honningkrukken, tiltrækkes vi andre uundgåeligt af den gode stemning.  

Udgivet 25. februar 2024

Engvang- Den Grønne Skole – er en grøn byskole med fokus på elevernes trivsel og læring
Af Karsten Sabransky – Bestyrelsesformand Engvang Skolen.

Det er med stor glæde, at jeg nu kan annoncere, at skole- og dagbehandlingstilbuddet Engvang – Den Grønne Skole i Holbæk åbner.

Der er netop indgået undervisningsoverenskomst med Holbæk Kommune, og vi er derfor parate til at indskrive elever med skolestart den 11. august. Tak til Holbæk Kommune for hurtig og kompetent sagsbehandling.

Hvorfor nu et behandlingstilbud?
Jeg er selv oprindeligt uddannet pædagog og har både arbejdet ”på gulvet” og som institutionsleder, inden jeg blev selvstændig. Fælles for mine nuværende virksomheder er at skabe ordentlige arbejdsforhold, grøn bæredygtighed og kvalitet i arbejdet.

Jeg har gennem mange år, som plejefamilie, oplevet stor forskellighed i kvaliteten af de specialskoletilbud, som mine plejebørn er blevet tilbudt. Især i forhold til undervisningen.

Heldigvis har der været gode tilbud, men her stod jeg tilbage med en oplevelse af, at det, der lykkedes, skete på grund af enkelte personers passion og dygtighed.

I offentligheden er der gennem de seneste år blevet afdækket utallige historier om tilbud til landets mest sårbare børn og unge, som har været af skrækkelig ringe kvalitet, ligesom der er blevet sat spørgsmålstegn ved ejernes udtræk af overskud, salg til udenlandske kapitalfonde osv.

Tanken om, at disse vigtige samfundsopgaver må og skal løftes på en rimelig måde voksede, og er nu blevet virkeliggjort i mit engagement i Engskovskolen.

Jeg ønsker at være medskabende af et tilbud, hvor pengene går til elevernes udvikling, da det er med til at skabe arbejdsglæde og samfundsmæssig social og økonomisk bæredygtighed.

Udgivet 24. februar 2024

På Engvang – Den Grønne Skole er der luft under hjulene!

Vi tilbyder nu eleverne, at de i løbet af skoleugen kan deltage i workshops i kørsel på og bygning af cykler – primært BMX og MTB.  

Det er skolens medarbejder, Kalle, der står for disse forløb. Kalle er uddannet cykelsmed og pædagog, og han er en aktiv del af BMX og MTB-miljøet, hvor han gennem mange år har lavet workshops og projekter for unge.

Der instrueres

Cykelværksted  

Eleverne er med til at bygge og vedligeholde cyklerne. Det kræver, at der laves beregninger, når længden på hjulenes eger skal passe til nav og fælg, samt at hænderne er skruet godt på.  

Vedholdenhed, grundighed og motoriske færdigheder trænes, når der skal samles BMX´er eller andre cykler.  

Udregninger og reparation

Øget kropsbevidsthed  

En af de udfordringer, mange unge i dag har, er en manglende eller kun delvis forståelse af kroppen. Udfordringen kan mindskes gennem fokus på den mentale evne til at styre kroppen, at have kontrol over både fin- og grovmotoriske bevægelser og at mærke egen krop.  

Cykling styrker taktilsansen ift. at mærke træthed, sult og egen styrke, og det fordrer læring om kost og næring. Derudover kan vestibulær-sansen, der er en del af balancesansen, styrkes.  

Evnen til at konsekvensberegne er en central del af det at udfordre balancesansen. At skulle holde balancen på en cykel er i sig selv en udfordring for mange, men når man mestrer den indledende del, kan man ved kørsel på disse cykler styrke og udvide horisonten til, hvad kroppen kan.  

Sundt, socialt samvær 

Cykelprojektet har fokus på motion og bevægelse som en sundhedsfremmende indsats. Det praktiske og legende element i workshoppen er med til at gøre motion attraktivt, og cykling, som ellers grundlæggende er en individorienteret sport, kobles med samvær og fællesskab. 

Engvang – Den Grønne Skole ligger klos op ad Holbæk Fælled, hvor der er gode muligheder for at køre ture. Når der virkelig skal øves tricks og teknikker tager vi cyklerne på en trailer og kører ud til steder, hvor der er egnede ramper.  

Mick i et hop

Udgivet 23. februar 2024

Vi er i fuld gang med at gøre garagen klar til undervisningslokale, og vi har pr 1/10 ansat en dygtig håndværksuddannet pædagog, der sammen med udvalgte elever vil lave den 60 m2 store garage om til et lækkert rum med plads til kreativitet og fordybelse.

Vi har fra starten ønsket at udnytte den gode plads, der er i garagen som undervisningslokale, og med denne plan får vi lagt et godt velisoleret gulv, et super loft med belysning og et smukt vindues/dørparti. Derudover sætter vi arbejdsborde op langs væggen, et stort fællesbord i midten og et smartboard op i bagenden af rummet.

Vi vil løbende dokumentere progressionen på vores facebookside