At noget betragtes “systemisk” betyder at se på sammenhænge eller “interaktion”, forbindelser, mønstre, sammenhænge, relationer og det at relatere, bevægelse, og hvordan vi skelner, beskriver og benævner.
I familiebehandlingen/inddragelsen arbejder vi værdineutralt, da følelser som skam og skyld bremser hæmmer og bremser den ønskelige udvikling. Vi arbejder derfor i samarbejde med eleven og familien med at analysere familiestrukturerne for at forstå såvel hensigtsmæssige som uhensigtsmæssige reaktionsmønstre, så sidstnævnte kan reduceres, så der også i fritiden kan skabes rum for elevens udvikling og velvære. Vores værktøjer vil typisk basere sig på narrative teknikker, ombytning af roller, forståelse af familiekonstallationer og gamification.
Såvel elever som pårørende tilbydes psykoedukation, hvor formålet er, at alle opnår større viden om vanskelighederne, og hvor alle gennem dialogen og refleksionen får større forståelse. Derudover vil der være fokus på, hvordan man tackler disse udfordringer i hverdagen ved hjælp af konkrete redskaber som handlingsanvisninger, problemløsning og lignende.