I Engvang – Den Grønne Skole arbejdes der målrettet med at hjælpe eleverne til størst mulig selvforståelse og udvikling af strategier til at kunne håndtere psykosociale og diagnostiske vanskeligheder.
Når det kan fremme og understøtte elevens udvikling tilbyder vi psykoedukation som en del af behandlingstilbuddet.
I praksis møder vi eleven ud fra individuelle behov, og vi tilpasser i samarbejde med eleven og hjemmet løbende indsatsen til elevens udvikling. I første omgang er der fokus på at finde fælles måder og lave aftaler, der øger elevens mulighed for udvikling og deltagelse i skolens hverdag. I takt med at eleven og skolen sammen får et fælles erfaringsgrundlag og forståelse for den pågældende elevs potentiale for håndtering af egne udfordringer, arbejdes der på at få dette konkretiseret til brugbare strategier og værktøjer for eleven.
Et element i denne proces er udvikling af mere nuancerede selvforståelser og selvindsigter – herunder accept af og evner til at kunne bede om relevant hjælp og støtte med henblik på at kunne fungere med størst mulig selvhjulpenhed.