Dimission på Engvang – Den Grønne Skole

Skrevet 28. juni 2024

På Engvang – Den Grønne Skole fejrer vi vores elever efter alle kunstens regler.

Således også med en dimissionsfest for afgangseleverne, hvor eleverne er i centrum omgivet af familie, primære omsorgspersoner, lærere, pædagoger og alle, der har en andel i deres trivsel og udvikling.

I går var vi samlet omkring 100 mennesker på Mellemvang 27, hvor tre langborde var dækket op til den store guldmedalje.

Vi havde fået en kok udefra til at stå for maden godt hjulpet på vej af frivillige hænder blandt personalet.

Der var sodavand og kaffe ad libitum samt et helt suverænt kagebord.

Som god skik og brug indledte Jesper med en opbyggelig tale, hvor han fortalte eleverne, at de skulle fortsætte med at drømme stort.

Efter middagen var det lærernes tur til at fortælle et par bevingede ord om hver enkelt elev.

Efter talen blev eleven kaldt op på scenen, hvor der blev uddelt et karakterblad, en rose, et gavekort samt utallige krammere fra personalet, der ønskede tillykke med de veloverståede afgangsprøver og udtrykte et håb om en strålende fremtid.

Alt det ovenstående er tradition, og vi på Engvang – Den Grønne Skole er ved at finde vores egen tradition tilpasset vores målgruppe.

Vi må ikke glemme, at vi er en behandlings- og specialundervisningsskole, og vi har elever, der er udfordret personligt, socialt og fagligt.

Når eleven begynder sit forløb hos os, kommer de med en bagage af tunge nederlag og mange gange et uhyggeligt fagligt efterslæb, hvor troen på egne evner er nærmest fraværende.Vejen for vores elever har været lang og fyldt med bump, men at opleve deres glæde og se dem komme i mål igen i år, gør, at vi alle fortsætter ufortrødent med at løfte vores opgave med at støtte de sårbare unge og hjælpe dem til at turde drømme stort.